
The following text may be printed, copy/pasted, or downloaded and emailed. 

Newsweek Apologizes 
Inaccurate Report on Koran Led to Riots 
  
By Howard Kurtz 
Washington Post Staff Writer 
May 16, 2005 
  
Newsweek apologized yesterday for an inaccurate report on the treatment of detainees that 
triggered several days of rioting in Afghanistan and other countries in which at least 15 people 
died. 
  
Editor Mark Whitaker expressed regret over the item in the magazine's "Periscope" section, 
saying it was based on a confidential source -- a "senior U.S. government official" -- who now 
says he is not sure whether the story is true. 
  
The deadly consequences of the May 1 report, and its reliance on the unnamed source, have 
sparked considerable anger at the Pentagon. Spokesman Bryan Whitman called Newsweek's 
report "irresponsible" and "demonstrably false," saying the magazine "hid behind anonymous 
sources which by their own admission do not withstand scrutiny. Unfortunately, they cannot 
retract the damage that they have done to this nation or those who were viciously attacked by 
those false allegations." 
  
Whitaker said last night that "whatever facts we got wrong, we apologize for. I've expressed 
regret for the loss of life and the violence that put American troops in harm's way. I'm getting a lot 
of angry e-mail about that, and I understand it." 
  
The report, in the issue dated May 9, said U.S. military investigators had found that American 
interrogators at the detention facility at Guantanamo Bay, Cuba, had flushed a copy of the Koran, 
the sacred Muslim text, down a toilet. A week later, when newspapers in Afghanistan and 
Pakistan picked up the item, it sparked anti-American demonstrations in the Afghan city of 
Jalalabad in which four protesters were killed and more than 60 injured. About a dozen more 
protesters were killed in the following days when the demonstrations spread across Afghanistan 
and to Pakistan and other countries. 
  
"There had been previous reports about the Koran being defiled, but they always seemed to be 
rumors or allegations made by sources without evidence," Whitaker said, referring to reporting by 
British and Russian news agencies and by the Qatar-based satellite network al-Jazeera. The 
Washington Post, whose parent company owns Newsweek, reported a similar account in March 
2003, attributing it to a group of former detainees. "The fact that a knowledgeable source within 
the U.S. government was telling us the government itself had knowledge of this was 
newsworthy," Whitaker said in an interview. 
  
He said that a senior Pentagon official, for reasons that "are still a little mysterious to us," had 
declined to comment after Newsweek correspondent John Barry showed him a draft before the 
item was published and asked, "Is this accurate or not?" Whitaker added that the magazine would 
have held off had military spokesmen made such a request. That official "lacked detailed 
knowledge" of the investigative report, Newsweek now says. Whitaker said Pentagon officials 
raised no objection to the story for 11 days after it was published, until it was translated by some 
Arab media outlets and led to the rioting. 
  
The item was principally reported by Michael Isikoff, Newsweek's veteran investigative reporter. 
"Obviously we all feel horrible about what flowed from this, but it's important to remember there 
was absolutely no lapse in journalistic standards here," he said. "We relied on sources we had 



every reason to trust and gave the Pentagon ample opportunity to comment. . . . We're going to 
continue to investigate what remains a very murky situation." 
  
Isikoff, a former Post reporter, gained national attention in 1998 when the magazine held his 
report on an independent counsel's investigation of Monica S. Lewinsky's relationship with 
President Bill Clinton. More recently, Isikoff and Barry won an Overseas Press Club award for 
their reporting on Iraq's Abu Ghraib prison. 
  
The 10-sentence item said an upcoming report by the U.S. Southern Command in Miami was 
"expected" to include the alleged Koran incident -- the subject of only one sentence -- among 
various abusive techniques used "to rattle suspects" at Guantanamo. Since then, Pentagon 
officials and Gen. Richard B. Myers, chairman of the Joint Chiefs of Staff, have said investigators 
found "no credible allegations of willful Koran desecration," as Whitman put it. 
  
On Saturday, when Isikoff reached his original source, the magazine said, the official "could no 
longer be sure" that the Koran allegation "had surfaced" in the SouthCom investigation. 
  
"Just as citizens," Whitaker said, "we feel badly about the fact that there's been a rash of 
violence. . . . Clearly, that was not our intent in publishing what we thought was a solid news 
item." 
  
But critics are already pouncing on the story as the latest in a high-profile series of media 
blunders at such respected news organizations as the New York Times, USA Today and CBS 
News. In this case, the consequences -- deadly riots -- were far more serious than a breach of 
journalistic ethics. 
  
But while the Pentagon is disputing the Koran incident, U.S. officials have confirmed numerous 
reports by detainees, especially at Abu Ghraib, about guards attempting to humiliate them with 
tactics that violate religious taboos of the Muslim faith. A senior Pentagon official has confirmed 
reports that female interrogators rubbed their bodies against the men, wore skimpy clothes, 
touched them provocatively and pretended to spread menstrual blood on them. The Newsweek 
item that triggered the violence also said the forthcoming report would describe "one woman who 
took off her top, rubbed her finger through a detainee's hair and sat on the detainee's lap." 
  
The intensity of the anti-American riots, fueled in part by outraged Muslim clerics and radio 
broadcasts by elements of the ousted Taliban regime, took many Western analysts by surprise. 
Desecrating the Koran is punishable by death in some Muslim countries. Newsweek reported 
yesterday that agitators opposed to the government of Afghan President Hamid Karzai had 
seized on the report to foment violence. 
  
About 500 Islamic scholars meeting in the northern Afghan province of Badakshan, where 
protests were held last week, passed a resolution yesterday urging a U.S. investigation of the 
Newsweek report, according to wire service accounts. 
  
Interviews with several people in the province yielded differing views of the controversy. Javed 
Ahmed, 23, a sandal salesman who participated in the demonstration, said he was unaware of 
the Newsweek story until the radio program of Iranian, Afghan and Indian songs that he normally 
listens to was interrupted with news of the violent protests in Jalalabad. He was initially "doubtful" 
about the allegation, he said, "but when I saw it on television later that day, I became more sure it 
was true." 
  
Ghulam Dastagir, 28, a bird seller who refused to join the demonstration, said: "I don't think the 
report is true, but these crises work for those who want to make fights between people." 
  
Del Agha, 47, a dry-goods salesman who joined the protest, said, "Even now, I'm not sure if this 
was true." He said he participated because "we just wanted to tell the world that the people who 



did this should be brought to justice" for "disrespecting the holy Koran. . . . We wanted to have a 
peaceful demonstration but the demonstration was like a car and some people who are the 
enemies of Afghanistan took the steering wheel and turned it in the wrong direction." 
  
The fallout here is starting to build, and Dan Klaidman, Newsweek's Washington bureau chief, 
was doing cable news interviews yesterday, describing the story as "an honest mistake." 
  
Said Whitaker: "I suppose you could say we should have foreseen the consequences of the 
report, but we didn't." 
  
 


