
The following text may be printed, copy/pasted, or downloaded and emailed. 
  
When a Story Goes Terribly Wrong 
How Newsweek botched its report on prisoner abuse—and helped set off an anti-U.S. firestorm 
  
RICHARD LACAYO 
TIME Magazine 
May 22, 2005 
  
Journalists strive to be influential. But there can't be many who would hope to affect events the 
way Newsweek has in Afghanistan. The anti-American street protests that erupted there earlier 
this month—after the magazine reported that a Pentagon investigation would support claims that 
guards at the U.S. detention center at Guantanamo Bay flushed a copy of the Koran down a 
toilet—left as many as 17 dead and scores injured.  
  
As it turned out, Muslim sensibilities and the U.S.'s image were not the only casualties. Even after 
retracting the Koran claim, Newsweek found itself in the center of the storm. In a note to the 
magazine's readers last week, editor Mark Whitaker said the report had been based on 
information from "a knowledgeable U.S. government source."  
  
But, he went on, that source was no longer certain that he had read about the alleged incident in 
the still unreleased Pentagon report.  
  
As Whitaker explained, the source now said that "it might have been in other investigative 
documents or drafts."  
  
The retraction set off a firestorm in the blogosphere and on talk radio. The Bush Administration 
piled on too. White House press secretary Scott McClellan urged the magazine to help undo the 
damage to the U.S.'s image by pointing out ways in which "our United States military personnel 
go out of their way to make sure that the Holy Koran is treated with care." Newsweek wasn't the 
only media outlet feeling the heat. By inevitable extension, journalism in general was back under 
a shadow, its reputation already scuffed by a series of incidents, including the Jayson Blair 
debacle at the New York Times, the fall of Jack Kelley at USA Today, the dubious National Guard 
memos at CBS, Newsweek's use of a doctored photo of Martha Stewart on its cover, and CNN 
and TIME's 1998 retraction of the "Tailwind" story that claimed the U.S. had used nerve gas 
during a 1970 commando mission in Laos.  
  
As he made the penitential rounds of radio, television and print interviews to acknowledge 
Newsweek's error, Whitaker initially insisted that journalistic standards had been maintained 
throughout the affair. "You can be professional in your reporting and still make mistakes," he told 
the Washington Post. "Everyone here did the right thing." He later told TIME, however, that "our 
safety net on this particular story was not strong enough, and we're taking steps to strengthen our 
net across the magazine."  
  
Here's how the story unfolded. The inflammatory reference to the alleged toilet incident amounted 
to only a few words in an 11-sentence item in Newsweek's front-of-the-book "Periscope" section, 
in the issue that hit newsstands May 2. For more than two years, other news outlets had reported 
Guantanamo detainees' claims that U.S. guards had thrown the Koran to the floor and even 
tossed it into a latrine. But the Newsweek item went further by asserting that a Pentagon report 
would substantiate the alleged toilet incident as well as another in which a prisoner was led 
around on a dog leash.  
  
According to Newsweek's accounts last week of how the article came about, Michael Isikoff, the 
magazine's best-known investigative reporter, became aware that a Pentagon probe was under 
way and phoned "a longtime reliable source, a senior U.S. government official who was 



knowledgeable about the matter." The source told him that the report would contain the Koran 
incident. Looking for confirmation, Isikoff approached a spokesman for the Pentagon's Southern 
Command, which operates the Guantanamo prison. The spokesman declined to comment. John 
Barry, the magazine's national-security correspondent, took the unusual step of providing a draft 
of the item to a "senior Defense official." According to Newsweek's account, the official 
challenged one part of the article, which did not involve the Koran allegation, but "was silent 
about the rest." After revising the portion the official had challenged, Newsweek published the 
item.  
  
Within days, news of its report spread throughout the Muslim world.  
  
Protests erupted in Pakistan and Afghanistan, though how much was actually attributable to 
outrage over the Newsweek story is a matter of dispute. Opponents of the U.S.-supported 
government of Hamid Karzai in Afghanistan may have seized on the report to stir up trouble. On 
May 12, U.S. Chairman of the Joint Chiefs of Staff General Richard Myers said the U.S. military 
believed that the riots were not triggered by the Newsweek report. Six days later, he elaborated, 
stating that in the view of Lieut. General Karl Eikenberry, the U.S. commander in Afghanistan, 
"the unrest had been previously planned" but that the Newsweek story "certainly wasn't helpful." 
First Lady Laura Bush, traveling to Jordan, said she thought the report had been only part of the 
cause.  
  
Whatever the spark, after the disturbances broke out, the Pentagon reviewed details of its 
Guantanamo probe and concluded that investigators were not even examining the toilet-flushing 
allegation.  
  
Defense Department spokesman Lawrence Di Rita called Newsweek on May 13 to say the story 
was wrong. Four days later, he told reporters there were no credible allegations of Koran abuse 
to look into. News professionals around the country were somewhat hesitant last week to second-
guess Newsweek's editorial judgments. They don't need to be told that even the most 
conscientious among them can make an error. But many believe the magazine made a series of 
questionable judgments that together led it into trouble.  
  
For one thing, Newsweek's "Periscope" section, which features newsy tidbits, is scrutinized less 
closely than the rest of the magazine.  
  
Whitaker conceded last week that because those items are short and often develop late in the 
week, "there are one or two layers of editing and review that are not there," compared with 
articles elsewhere in the magazine. That's no excuse, says Daniel Okrent, who just ended an 18-
month stint as "public editor"—basically, the internal critic—of the New York Times. "It doesn't say 
at the top of that page 'Stuff that we didn't check as much.'"  
  
Newsweek was also playing with fire by relying on a single, anonymous source to support such a 
provocative claim. In this case, the source was presuming to describe a still unpublished report 
that neither the Newsweek correspondent nor the source possessed. "You're trying to predict 
what's going to be in a document that hasn't yet been written," says Nicholas Lemann, dean of 
the Graduate School of Journalism at Columbia University. "If you have one source who says, 
'I'm sitting in an office right now looking at the report,' and then they read you the page, then I'd 
say, 'Can you fax it to me?' Under those conditions I'd be willing to go with one source."  
  
Despite the potential problems with anonymous sources, news organizations aren't likely to stop 
using them anytime soon. There are too many people with essential information who are afraid to 
go public, sometimes out of fear of losing their jobs. (At present, TIME is defending in the courts 
the refusal of its correspondent Matthew Cooper to disclose one of his sources to a federal grand 
jury.) But many in the media, amid periodic waves of criticism, are re-examining how often to use 
unnamed sources. Some publications now are more aggressive about getting sources to agree to 
be identified. After the fall of USA Today's Kelley, who had fabricated quotes, people and whole 



scenes, the paper adopted more stringent guidelines to ensure that anonymous sources be used 
only as a last resort and that their identity be made known to a senior editor. Some papers, 
including the Washington Post, routinely state in their stories why a source has declined to go on 
the record. Says Leonard Downie Jr., the Post's executive editor: "Then the readers can judge for 
themselves what to make of that information, the sources' motivation and our effort to get that 
information on the record." Whitaker says Newsweek is now strengthening its guidelines, adding: 
"We will have something to say about that very soon."  
  
The magazine compounded its mistakes when reporter John Barry took the story to the Pentagon 
for confirmation and assumed he had it when the Pentagon did not raise objections to the Koran 
allegation. The Defense Department's silence, however, didn't amount to confirmation.  
  
"There's a famous scene in the book All the President's Men," says Tom Rosenstiel, director of 
the Project for Excellence in Journalism and former chief congressional correspondent for 
Newsweek. "Bernstein says to a source, 'If I count to whatever, and you stay on the phone and 
don't say anything, then I know the story is right.' Well, that's the story Woodward and Bernstein 
got wrong in Watergate."  
  
There are some who argue that because of the story's potential to harm the U.S. abroad, 
Newsweek should not have published it, even if it were true. Robert Zelnick, chairman of Boston 
University's journalism department and a former Pentagon correspondent for ABC News, draws a 
distinction between Abu Ghraib, where there was a systematic pattern of prisoner abuse, and the 
allegation of an isolated act of Koran desecration at Guantanamo, however deplorable.  
  
"In this case," he says, "I think the potential for mischief was so great and the journalistic value of 
the information so small that I would have made a decision not to go with it."  
  
Zelnick acknowledges that that's a minority view in the news business. What most journalists are 
trying to take away from the debacle is a clearer sense of how best to report the news. It appears 
that some lessons, basic as they might be, need to be relearned. As a chastened Whitaker told 
TIME, "You have to be prepared to defend the accuracy of everything that appears in the 
magazine—no matter how short." 
  
 


